Automobily a mobilní technologie

07. 03. 2016

V poslední době se v autech objevily velké obrazovky pro tzv. infotainment, tedy kombinace zábavy i informací pro řidiče. Na druhé straně máme mobilní telefony, jejichž cyklus obměny i rychlost vývoje softwaru a nepřeberná nabídka aplikací je jistě rychlejší, než je tomu u automobilů. Vznikla tak myšlenka tyto technologie spojit. Aby však nebyl majitel například iPhone nucen si koupit pouze a jedině vozidlo BMW, bylo potřeba najít nějaký standard. Tento standard pro platformu Android skutečně vznikl, nese název Mirrorlink, a objevuje se v posledních generacích značek koncernu VW, Honda, Subaru a mnoha dalších. V telefonech jej podporují například střední a vyšší modely značek Samsung, Sony a HTC. V nabídce automobilek se většinou dočtete, že pomocí této technologie je možno přenést displej mobilního telefonu na displej auta. Je a není to pravda. Podpora je potřeba na straně telefonu, buď vestavěná, nebo jako dohraná aplikace, pochopitelně též na straně vozidla, ovšem, a to je nejpodstatnější informace, pouze pro certifikované aplikace. Takže představa, že přenesete displej svého mobilu na displej auta a budete za jízdy chatovat na Facebooku či prohlížet internet, je mylná.

Standard Mirrorlink byl navržen tak, aby pro vývojáře aplikací představoval co nejmenší práci navíc. Na druhou stranu – a to je vlastně důvod certifikace aplikací – je třeba vzít v úvahu bezpečnost při jízdě. Takže telefon připojený Mirrorlinkem má přístup k některým informacím o provozu vozidla (např. jestli vozidlo stojí nebo je v pohybu), a podle toho může omezit některé ovládací prvky, snížit jejich počet na displeji pouze na ty nejnutnější, zvětšit tlačítka a podobně. Kromě toho má aplikace základní informace o hardwaru displeje, hlavně o rozlišení obrazovky.

Záleží na kombinaci telefonu a vozidla, zda se podaří „utéci“ z certifikovaných aplikací do plného prostředí telefonu (dobře se to prý daří u značky HTC), studnicí informací je v tomto případě například Youtube. Každopádně na Google Play je k dispozici dost aplikací pro Mirrorlink například pro Škodu či VW, umožňující například sbírat (a sdílet) data o tom, jak jezdíte, a radit vám, jak jezdit úsporněji. Navigace kompatibilní s Mirrorlinkem je bohužel k dispozici v době psaní tohoto článku pouze od společnosti Sygic, která je placená (i když i tak vyjde levněji než „oficiální“ navigace výrobců vozidel). Oblíbená komunitní navigace Waze bohužel Mirrorlink nepodporuje.

Druhým standardem mířícím podobným směrem je AndroidAuto, podporovaný společností Google (tedy autorem Androidu). Pod tímto standardem mohou na displeji vozidla fungovat např. Google Maps, určitým limitujícím faktorem je, že musíte mít Android 5.0 a vyšší. Ze strany automobilek se často setkáte s podporou obou standardů, tedy MirrorLink i AndroidAuto.

« všechny články